ЁЯМ║рд╕्рд╡рдпं рдЧंрдЧा рдЬрдм рдк्рдпाрд╕ों рдХी рдк्рдпाрд╕ рдмुрдЭाрдиे рдЧрдпीЁЯМ║ - рдк्рд░ो. рдЕंрдЧрд░ाрдЬ рдЪौрдзрд░ी

ЁЯМ╖When The Ganges Herself Went to the ThirstyЁЯМ╖
-Professor Angraj Chaudhary
рдЕрдЧрд╕्рдд 2009 рдХा рдоाрд╕िрдХ рдк्рд░ेрд░рдгा рдкрдд्рд░ ‘рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा' рджेрдЦा। рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХे рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╕िрдЦाрдиे рдХे рдк्рд░ाрд░ंрднिрдХ рдЕрдиुрднрд╡ рдкрдв़े рдФрд░ рдЕंрдд рдоें рдпрд╣ рдкрдв़ा рдХि рд╡े рдЙрди рд╕рдм рдХा рдЙрдкрдХाрд░ рдоाрдирддे рд╣ैं рдЬिрди्рд╣ोंрдиे рдк्рд░ाрд░ंрднिрдХ рджрд╕ рд╡рд░्рд╖ों (1969-1979) рдоें рдЙрдирд╕े рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╡िрдж्рдпा рд╕ीрдЦी। рдЕрддः рд╡े рдХृрддрдЬ्рдЮрддा рд╕рдо्рдоेрд▓рди рдХрд░ рдЙрди рд╕рдмों рдХे рдк्рд░рддि 17 рдЬрдирд╡рд░ी 2010 рдХो рдЧ्рд▓ोрдмрд▓ рдкрдЧोрдб़ा рдкрд░ рдХृрддрдЬ्рдЮрддा рдЬ्рдЮाрдкрди рдХрд░рдиा рдЪाрд╣рддे рд╣ैं। рдЗрд╕े рдкрдв़рдХрд░ рдмрдб़ा рдЕрдЬीрдм рд▓рдЧा, рд▓ेрдХिрди рд╕ाрде рд╣ी рдЧुрд░ुрдЬी рдХे рдк्рд░рддि рдЕрдкाрд░ рд╢्рд░рдж्рдзा рдЬाрдЧी। рдХ्рдпा рдпрд╣ рдЧुрд░ुрдЬी рдХी рдорд╣рддी рдЙрджाрд░рддा рдФрд░ рдЕрд▓्рдкेрдЪ्рдЫрддा рдХी рдкрд░ाрдХाрд╖्рдаा рдирд╣ीं рд╣ै?
рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╡िрдж्рдпा рд╕ीрдЦрдиे рд╡ाрд▓ों рдХो рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХा рдЙрдкрдХाрд░ рдоाрдирдиा рдЪाрд╣िрдП рдкрд░ рдЙрд▓рдЯे рд╡े рдЙрди рд╕ाрдзрдХों рдХे рдк्рд░рддि рдХृрддрдЬ्рдЮ рд╣ैं рдЬिрди्рд╣ोंрдиे рдЙрди्рд╣ें рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╕िрдЦाрдиे рдХे рд▓िрдП рджрд╕ рджिрдиों рдХा ‘рдЕрдирдоोрд▓' рд╕рдордп рджिрдпा। рдпрд╣ рддो рд╡рд╣ी рдмाрдд рд╣ुрдИ рдЬैрд╕े рдЧंрдЧा рдк्рдпाрд╕ों рдХी рдк्рдпाрд╕ рдмुрдЭाрдиे рдЙрдирдХे рдкाрд╕ рдЬाрдп, рдЙрдирдХी рдк्рдпाрд╕ рдмुрдЭाрдпे рдФрд░ рдпрд╣ рдХрд╣े рдХि рд╡рд╣ рдк्рдпाрд╕ों рдХा рдЙрдкрдХाрд░ рдирд╣ीं рднूрд▓ рд╕рдХрддी рдХ्рдпोंрдХि рдЙрди्рд╣ोंрдиे рдЙрд╕े рдк्рдпाрд╕ рдмुрдЭाрдиे рдХा рдЕрд╡рд╕рд░ рджिрдпा। рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХी рдЗрд╕ рдорд╣ाрдирддा рдХा рд╡рд░्рдгрди рд╢рдм्рджों рдоें рдирд╣ीं рдХिрдпा рдЬा рд╕рдХрддा। рдпрд╣ рд╕ोрдЪрдХрд░ рдоेрд░ा рд░ोрдо-рд░ोрдо рдЙрдирдХे рдк्рд░рддि рдХृрддрдЬ्рдЮрддा рд╕े рднрд░ рдЙрдаा। рдоुрдЭे рдЕрдкрдиे рдк्рд░рдердо рд╢िрд╡िрд░ рдХी рдпाрдж рд╣ो рдЖрдпी рдЬिрд╕рдХा рд╕ंрдЪाрд▓рди рдЙрди्рд╣ोंрдиे 1973 рдоें рдХिрдпा рдеा।
рднाрд░рдд рдХे рдк्рд░рдердо 10 рд╡рд░्рд╖ों рдХे рдХुрд▓ 165 рд╢िрд╡िрд░ों рдоें рдЬिрди 16,496 рд▓ोрдЧों рдиे рднाрдЧ рд▓िрдпा рдЙрдирдоें рдоैं рднी рдПрдХ рд╣ूं। рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдиे рдирд╡ рдиाрд▓ंрджा рдорд╣ाрд╡िрд╣ाрд░, рдиाрд▓ंрджा, рдмिрд╣ाрд░ рдоें рдПрдХ рд╢िрд╡िрд░ 20 рд╕े 30.9.1973 рддрдХ рд▓рдЧाрдпा рдеा। рддрдм рдоैं рд╡рд╣ां рдк्рд░ाрдз्рдпाрдкрдХ рдеा। рдмुрдж्рдз рдХी рд╡ाрдгी рдкрдв़рддा-рдкрдв़ाрддा рдеा рдкрд░ ‘рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा' рдЬो рдмुрдж्рдз рдХी рд╢िрдХ्рд╖ा рдХा рд╕ाрд░ рд╣ै, рдЙрд╕рдХे рдмाрд░े рдоें рдХ, рдЦ, рдЧ, рднी рдирд╣ीं рдЬाрдирддा рдеा। рд╢्рд░ीрд▓ंрдХा рдХे рдПрдХ рднिрдХ्рд╖ु рдкूрдЬ्рдп рдзрдо्рдорд░рддрдирдЬी рддрдеा рдо्рдпंрдоा рдХे рдоेрд░े рд╡िрдж्рдпाрд░्рдеी рднिрдХ्рд╖ु рдК рдЬाрдЧрд░ाрднिрд╡ंрд╕рдЬी рдПрд╡ं рдЕрди्рдп рдоिрдд्рд░ों рдХे рдХрд╣рдиे рдкрд░, рдЬिрди्рд╣ोंрдиे рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХे рд╕ाрде рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╕ाрдзрдиा рдХी рдеी рдпा рдЗрд╕рдХे рдмाрд░े рдоें рд╕ुрди рд░рдЦा рдеा, рдоैंрдиे рднी рд╕ाрдзрдиा рд╢िрд╡िрд░ рдоें рднाрдЧ рд▓ेрдиे рдХा рдорди рдмрдиाрдпा।
рд╡рд╣ां рдкрд░ рд╢िрд╡िрд░ рд╡ैрд╕ा рдирд╣ीं рд▓рдЧा рдЬैрд╕े рдЖрдЬрдХрд▓ рд▓рдЧрддे рд╣ैं, рдЬрд╣ां рд╢िрд╡िрд░ рдХे рдкрд░िрд╕рд░ рдоें рд╣ी рдЦाрдиे-рдкीрдиे рддрдеा рд░рд╣рдиे рдХी рд╡्рдпрд╡рд╕्рдеा рд╣ोрддी рд╣ै। рд░рд╣рдиे рдХी рд╡्рдпрд╡рд╕्рдеा рддो рдорд╣ाрд╡िрд╣ाрд░ рдоें рдеी рдкрд░ рдоेрд░ा рдЦाрдиा рд╕рдордп рдкрд░ рдоेрд░े рдШрд░ рд╕े рдЖ рдЬाрдпा рдХрд░рддा рдеा। рдЖрд░्рдп рдоौрди рд╣ोрдиे рдХे рдХाрд░рдг рдмाрдд рдХिрд╕ी рд╕े рдХрд░ рдирд╣ीं рд╕рдХрддा рдеा। рдЖंрдЦें рдоूंрджрдХрд░ рдмैрдаे рд░рд╣рдиा, рдкрд╣рд▓े рд╕ाрдв़े рддीрди рджिрдиों рддрдХ рдЖрддी-рдЬाрддी рд╕ांрд╕ рдХो рджेрдЦрддे рд░рд╣рдиा- рдЕрдЬीрдм-рд╕ा рд▓рдЧрддा рдеा। рдлिрд░ рд╕ंрд╡ेрджрдиा рджेрдЦрдиे рдХी рдмाрдд рдХрд╣ी рдЧрдпी । рд╕ांрд╕ рджेрдЦрдиे рд╕े рдЬ्рдпाрджा рд╕ूрдХ्рд╖्рдо рдХाрдо рдеा рд╕ंрд╡ेрджрдиा рджेрдЦрдиे рдХा। рд╕рдордЭ рдоें рдирд╣ीं рдЖрддा рдеा рдХि рдЧुрд░ुрдЬी рдпे рд╕рдм рдХ्рдпों рдХрд░рд╡ा рд░рд╣े рд╣ैं? рдкрд╣рд▓े рддो рд▓рдЧा рдпрд╣ рд╕рдм рдмेрдХाрд░ рд╣ै - рдЗрд╕рд╕े рддो рдЕрдЪ्рдЫा рд╣ोрддा рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдмुрдж्рдз рдХे рджрд░्рд╢рди рдкрд░ рднाрд╖рдг рджेрддे । рдк्рд░ाрдз्рдпाрдкрдХ рдеा рди, рднाрд╖рдг рджेрдиा рдФрд░ рд╕ुрдирдиा рдЕрдЪ्рдЫा рд▓рдЧрддा рдеा рд▓ेрдХिрди рд╡्рдпुрдд्рдкрди्рди рднी рдеा, рдЬिрдЬ्рдЮाрд╕ु рднी рдеा। рдзीрд░े-рдзीрд░े рдпрд╣ рдмाрдд рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧी рдХि рдЖрдЬ рддрдХ рдХрднी рдЕрдкрдиे рдЕंрджрд░ рдЭांрдХ рдХрд░ рджेрдЦा рдирд╣ीं рдеा, рд╕ांрд╕ рдХे рдЖрдиे-рдЬाрдиे рдкрд░ рднी рдХрднी рдз्рдпाрди рдирд╣ीं рджिрдпा рдеा। рдорди рдХैрд╕े рдХाрдо рдХрд░рддा рд╣ै, рдпрд╣ рдХिрддрдиा рдЪंрдЪрд▓ рд╣ै, рдХैрд╕े рдпрд╣ рд╢ीрдШ्рд░рддा рд╕े рдПрдХ рд╡िрд╖рдп рд╕े рджूрд╕рд░े рд╡िрд╖рдп рдкрд░ рдЪрд▓ा рдЬाрддा рд╣ै? – рдЗрди рдмाрддों рдкрд░ рдз्рдпाрди рджेрдиे рдХी рдмाрдд рддो рджूрд░, рдЖрдЬрддрдХ рдпрд╣ рджेрдЦрдиा рднी рдирд╣ीं рд╕ीрдЦा рдеा рдХि рд╕ांрд╕ рдХो рд▓рдЧाрддाрд░ рджेрдЦрдиा рдХ्рдпा рд╣ोрддा рд╣ै? рд╕ांрд╕ рдХा рд╣рд▓्рдХा, рднाрд░ी, рдЧрд░्рдо, рдаंрдвा, рд╣ोрдиा рдХ्рдпा рд╣ोрддा рд╣ै? рдФрд░ рдРрд╕ा рд╣ोрддा рдХ्рдпों рд╣ै ? рдлिрд░ рдорди рдоें рд╡िрдЪाрд░ рдЖрддा - рдХ्рдпा рдХрд░ेрдЧा рдХोрдИ рд╕ांрд╕ рдХा рдЖрдиा-рдЬाрдиा рджेрдЦрдХрд░ ? рдпрд╣ рддो рд╡्рдпрд░्рде рдХा рд╕рдордп рдЧंрд╡ाрдиा рд╣ुрдЖ।


рдкрд░ рдЧुрд░ुрдЬी рдЬिрд╕ рдПрдХाрдЧ्рд░рддा рд╕े рдЖрд╕рди рдкрд░ рдмैрда рдХрд░ рдк्рд░рднाрд╡рд╢ाрд▓ी рдвंрдЧ рд╕े рдЗрди рдмाрддों рдХो рдХрд╣рддे рдЙрдирд╕े рд▓рдЧрддा рдеा рдХि рдЗрд╕ рддрд░рд╣ рджेрдЦрдиे рд╕े рдХुрдЫ рд▓ाрдн рдЕрд╡рд╢्рдп рд╣ोрддा рд╣ोрдЧा рдирд╣ीं рддो рдпрд╣ рд╡्рдпрдХ्рддि рдЗрддрдиा рд╕рдордп рдХ्рдпों рдмрд░्рдмाрдж рдХрд░рддा। рдФрд░ рдЗрд╕ी рдЖрд╢ा рд╕े । рдХाрдо рдХрд░рддा рд░рд╣ा рдПрд╡ं рд╕ोрдЪрддा рд░рд╣ा рдХि рдЬрдм рдХुрдЫ рдФрд░ рдХाрдо рдирд╣ीं рдХрд░ рд░рд╣ा рд╣ूं, рди рдкрдв़ рд░рд╣ा рд╣ूं, рди рдкрдв़ा рд░рд╣ा рд╣ूं рдФрд░ рди рдХुрдЫ рд▓िрдЦ рд░рд╣ा рд╣ूँ, рдХ्рдпोंрдХि рдпे рдХाрдо рд╡рд░्рдЬिрдд рдеे, рддрдм рдХ्рдпों рди рд╕ांрд╕ рдХे рдЖрдиे-рдЬाрдиे рдкрд░ рд╣ी рдорди рдХो рдПрдХाрдЧ्рд░ рдХрд░ूं рдФрд░ рджेрдЦें рдХि рдХ्рдпा рдЕрдиुрднрд╡ рд╣ोрддा рд╣ै। рд▓ेрдХिрди рдпрд╣ рдмाрдд рдЬрд▓्рдж рд╣ी рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рдЧрдпी рдХि рдпрд╣ рдХрд░рдиा рдХिрддрдиा рдХрдаिрди рд╣ै। рдкрд░ рдпрджि рдХुрдЫ рдХ्рд╖рдг рдХे рд▓िрдП рднी рдорди рдПрдХाрдЧ्рд░ рд╣ोрддा рддो рдЬो-рдЬो рдЕрдиुрднрд╡ рдХрд░ рдкाрддा, рд╡рд╣ рдирдпा рд╣ोрддा, рдЬिрд╕рдХा рдкрд╣рд▓े рдХрднी рдЕрдиुрднрд╡ рдирд╣ीं рдХिрдпा рдеा। рдЕрд░े ! рдорди рдХिрддрдиा рдЪंрдЪрд▓ рд╣ै। рдЕрдм рдХुрдЫ-рдХुрдЫ рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдпा рдХि рдмुрдж्рдз рдиे рдорди рдХे рдмाрд░े рдоें рдРрд╕ा рдХ्рдпों рдХрд╣ा рд╣ै - рдлрди्рджрдиं рдЪрдкрд▓ं рдЪिрдд्рддं, рджुрд░рдЦं, рджुрди्рдиिрд╡ाрд░рдпं - рдпाрдиी, рдЪिрдд्рдд рдХिрддрдиा рдЪंрдЪрд▓ рд╣ै, рдХिрддрдиा рдЪрдкрд▓ рд╣ै, рдХिрддрдиा рдоुрд╢्рдХिрд▓ рд╣ै рдЗрд╕े рд╡рд╢ рдоें рдХрд░рдиा рдФрд░ рдХिрддрдиा рдХрдаिрди рд╣ैं рдЗрд╕рдХो рдпрд╣ां-рд╡рд╣ां рдЬाрдиे рд╕े рд░ोрдХрдиा। рдЪिрдд्рдд рдХे рдмाрд░े рдоें рдпे рд╡िрд╢ेрд╖рдг рдХिрддрдиे рд╕рдЯीрдХ рдеे рдпрд╣ рдмाрдд рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧी।
рдЖрдиाрдкाрди рдХे рд╕ाрдв़े рддीрди рджिрдиों рдоें рдЬрдм рдХрднी рдорди рдПрдХाрдЧ्рд░ рд╣ोрддा, рдЕрдЪंрдЪрд▓ рдФрд░ рд╢ांрдд рд╣ोрддा рддрдм рджेрдЦ рдкाрддा рдХि рдЕंрджрд░ рдХ्рдпा рд╣ो рд░рд╣ा рд╣ै। рдЕрдм рддрдХ рддो рдмाрд╣рд░ рд╣ी рджेрдЦрддा рд░рд╣ा рдеा, рдкрд░ рдЕंрджрд░ рднी рдХुрдЫ рд╣ो рд░рд╣ा рд╣ै, рдЙрд╕े рджेрдЦा рдЬा рд╕рдХрддा рд╣ै рддрдеा рджेрдЦрдиे рдХी рдпрд╣ рдПрдХ рд╡िрдж्рдпा рд╣ै - рдпрд╣ рдЙрд╕ी рд╕рдордп рдЬाрдиा । рдЖрддे-рдЬाрддे рд╕ांрд╕ рдХो рджेрдЦрдиे рдХा рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХрд░рдиे рдХा рдорддрд▓рдм рдеा рдЕрдкрдиी рдЬाрдЧрд░ूрдХрддा рдФрд░ рд╕ाрд╡рдзाрдирддा рдХो рдмрдв़ाрдиा। рдЗрд╕े рд╣ी рдкाрд▓ि рдоें ‘рд╕рддि' рдХрд╣рддे рд╣ैं। рдЗрд╕рдХे рд╕ाрде рдПрдХ рдФрд░ рдкाрд▓ि рд╢рдм्рдж рдЖрддा рд╣ै рдЬिрд╕े ‘рд╕рдо्рдкрдЬрди' рдХрд╣рддे рд╣ैं। рдЗрд╕рдХी рдЪрд░्рдЪा рдмाрдж рдоें рдХрд░ूंрдЧा।
рдПрдо. рдП. рдХ्рд▓ाрд╕ рдоें рд╡िрд╢ुрдж्рдзिрдоाрд░्рдЧ рдкрдв़ाрдиे рдХे рдХ्рд░рдо рдоें рдЗрди рджोрдиों рд╢рдм्рджों рд╕े рдкाрд▓ा рддो рдкрдб़ा рдеा рдкрд░ рдЧрд╣рд░ाрдИ рд╕े рдкрд░िрдЪрдп рдирд╣ीं рд╣ो рдкाрдпा рдеा। рдЗрди рджोрдиों рд╢рдм्рджों рдХा рдЕрд░्рде рдЕрдкрдиी рд╕рдордЭ рдХे рдЕрдиुрд╕ाрд░ рд╡िрдж्рдпाрд░्рдеिрдпों рдХो рдмрддा рджेрддा рдеा। рдЙрди्рд╣ें рдоैं рдЬो рдХрд╣рддा рд╡рд╣ рдЙрдирдХे рд▓िрдП рд╡ेрджрд╡ाрдХ्рдп рд╣ोрддा। ‘рд╕рддि' рдХा рдЕрд░्рде ‘рд╕्рдоृрддि' рдХрд╣рдХрд░ рдмрддा рджेрддा। ‘рд╕рдо्рдкрдЬрдЮ' рдХा рдЕрд░्рде рд╕ं+рдк рдЙрдкрд╕рд░्рдЧों рдХे рд╕рд╣ाрд░े ‘рдХुрдЫ рд╡िрд╢ेрд╖ рд░ूрдк рд╕े рдЬाрдирдиा' рдмрддा рджेрддा। рдпрд╣ рд╕рд╣ी рд╣ै। рдХि рдоुрдЭे рд╕ंрддोрд╖ рдирд╣ीं рд╣ोрддा рдеा рдХ्рдпोंрдХि рдоैं рдЗрди рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рджों рдХे рдЕрд░्рде рдХी рддрд╣ рддрдХ рдирд╣ीं рдкрд╣ुँрдЪ рдкाрддा рдеा। (рдкрд░ рд╡िрдж्рдпाрд░्рдеी рддो рдоुрдЭ рдкрд░ рдкूрд░्рдгрддः рдЖрд╢्рд░िрдд рдеे। рдХुрдЫ рдЗрд╕ рддрд░рд╣ рдмрддाрддा рдеा рдХि рдирд╣ीं рд╕рдордЭрдХрд░ рднी рд╡े рд╕рдордЭ рд▓ेрдиे рдХी рдмाрдд рдХрд╣ рджेрддे рдеे।) ।
рдЕрдм рдоैं рд╢ाрдо рдХे рд╕рдордп рдЧुрд░ुрдЬी рдХे рдк्рд░рд╡рдЪрдиों рдХो рдмрдб़े рдз्рдпाрди рд╕े рд╕ुрдирдиे рд▓рдЧा। рдРрд╕ा рд▓рдЧрдиे рд▓рдЧा рдеा рдХि рд╕ाрдзрдиा рдХрд░рддे рд╕рдордп рдЬो рдзुंрдзрд▓े рдк्рд░рд╢्рди рдорди рдоें рдЙрдарддे рдеे, рдЧुрд░ुрдЬी рдЙрди्рд╣ीं рдХा рдЙрдд्рддрд░ рд╢ाрдо рдХो рджेрддे рдеे рдЬैрд╕े рдорди рдоें рдЙрдардиे рд╡ाрд▓े рдк्рд░рд╢्рдиों рдХो рд╡े рдЬाрди рдЬाрддे рдеे । рдХ्рдпों рди рдЬाрдирддे ? рдЙрдирдХा рд╕्рд╡рдпं рдХा рдЕрдиुрднрд╡ рдЬो рдеा। рдЖрддी-рдЬाрддी рд╕ांрд╕ рдкрд░ рдз्рдпाрди рджेрдиे рдХी рдХрдаिрдиाрдИ рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧी। рдЕрд░े, рдХुрдЫ рд╕ेрдХेрдг्рдб рднी рддो рдорди рдХो рдПрдХाрдЧ्рд░ рдирд╣ीं рдХрд░ рдкाрддा। рджрд╕ рддрдХ рдЧिрдирддे-рдЧिрдирддे рдорди рдХрд╣ां рд╕े рдХрд╣ां рднाрдЧ рдЬाрддा, рдкрддा рд╣ी рди рдЪрд▓рддा। рдлिрд░ рдЖрддी-рдЬाрддी рд╕ांрд╕ рдкрд░ рд▓ाрддा, рдлिрд░ рднрдЯрдХ рдЬाрддा, рдмрд╣рдХ рдЬाрддा। рдЕрдм ‘рд╕рддि' рдХा рдЕрд░्рде рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧा-- рд╡рд░्рддрдоाрди рдоें рдПрдХाрдЧ्рд░ рдорди рдХी рдиिрд░ंрддрд░рддा рдЕрд░्рдеाрдд рдмिрдиा рдиिрд░ंрддрд░рддा рднंрдЧ рдХिрдпे рдЙрд╕рдХा рдПрдХाрдЧ्рд░ рдмрдиा рд░рд╣рдиा । рд▓ेрдХिрди рдпрд╣ рдХिрддрдиा рдХрдаिрди рдХाрдо рд╣ै। рдмिрдиा рд╡рд░्рддрдоाрди рдоें рд░рд╣े рдпрд╣ рд╕ंрднрд╡ рдирд╣ीं рдеा рдЬрдмрдХि рдорди рдХी рдЖрджрдд рддो рдЕрддीрдд рдпा рднрд╡िрд╖्рдп рдоें рд╡िрдЪрд░рдг рдХрд░рдиे рдХी рд╣ै। рдЗрд╕ рдкрд░ рдиिрдпंрдд्рд░рдг рдХрд░рдиा, рдПрдХ рдЬрдЧрд╣, рдПрдХ рдмिंрджु рдкрд░ рд░ोрдХ рдХрд░ рд░рдЦрдиा, рдХिрддрдиा рдХрдаिрди рдХाрдо рд╣ै рдпрд╣।
рдкрд░ рдЧुрд░ूрдЬी рдХрд╣рддे - рдпрд╣ी рддो рдХрд░рдиा рд╣ै, рдпрд╣ी рддो рд╕ाрдзрдиा рд╣ै। рдЖंрдЦ рдоूंрджрдХрд░ рд╕ांрд╕ рдХा рдЖрдиा-рдЬाрдиा рджेрдЦрдиा рдоाрдоूрд▓ी рдХाрдо рдирд╣ीं рд╣ै। рдмрдб़ा рдкौрд░ुрд╖ рдХा рдХाрдо рд╣ै। рдпрд╣ рдПрдХ рдмрдб़ा рдкुрд░ुрд╖ाрд░्рде рд╣ै рдФрд░ рдиिрд░рд░्рдердХ рдмिрд▓्рдХुрд▓ рд╣ी рдирд╣ीं। рдЗрд╕ी рдХो рддो ‘рд╕рдо्рдпрдХ рд╡्рдпाрдпाрдо' рдХрд╣ा рдЧрдпा рд╣ै। рдЗрд╕ी рд╕ंрджрд░्рдн рдоें рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рд╢ीрд▓-рдкाрд▓рди рдХा рдорд╣рдд्рдд्рд╡ рд╕рдордЭाрддे рдЬो рдорди рдХो рдПрдХाрдЧ्рд░ рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП рдЕрдд्рдпंрдд рдЖрд╡рд╢्рдпрдХ рд╣ै। рдЪूंрдХि рд╢ीрд▓-рдкाрд▓рди рд╕े рд╣ी рдорди рдХे рд╡िрдХाрд░ рджूрд░ рд╣ोрддे рд╣ैं, рд╡िрдХाрд░ों рдХे рджूрд░ рд╣ुрдП рдмिрдиा рдЪिрдд्рдд рдХी рдПрдХाрдЧ्рд░рддा рдк्рд░ाрдк्рдд рдирд╣ीं рдХी рдЬा рд╕рдХрддी।
рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХрд╣рддे - рдпрд╣ рдХрдаिрди рдЕрд╡рд╢्рдп рд╣ै, рдкрд░ рдЕрд╕ंрднрд╡ рдирд╣ीं। рдиिрд░ंрддрд░ рдЕрдн्рдпाрд╕ рд╕े рдпрд╣ рдЙрд╕ी рддрд░рд╣ рдЖрд╕ाрди рд╣ो рдЬाрддा рд╣ै рдЬैрд╕े рдк्рд░рддिрджिрди рдКрдмрдб़-рдЦाрдмрдб़ рд░ाрд╕्рддे рдкрд░ рдЬрдм рдЧाрдб़ी рдЪрд▓рддी рд░рд╣рддी рд╣ै рддрдм рдПрдХ рд╕рдордп рдЖрддा рд╣ै рдЬрдм рдПрдХ рд▓ीрдХ рдмрди рдЬाрддी рд╣ै рдФрд░ рдЧाрдб़ी рдЙрд╕ рдкрд░ рдЖрд╕ाрдиी рд╕े рдЪрд▓рдиे рд▓рдЧрддी рд╣ै। рддрдм рдЙрд╕ рдЧाрдб़ी рдкрд░ рдмैрдаा рд╡्рдпрдХ्рддि рд╣िрдЪрдХोрд▓े рдирд╣ीं рдЦाрддा, рдЙрд╕рдХी рдпाрдд्рд░ा рд╕ुрдЧрдо рд╣ो рдЬाрддी рд╣ै। рдЗрд╕рд╕े рдоेрд░े рдкрд╣рд▓े рд╢िрд╡िрд░ рдоें рд▓ीрдХ рдмрдиाрдиे рдоें рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХी рдиिрд░ंрддрд░рддा рдХी рдЖрд╡рд╢्рдпрдХрддा рддो рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдпी, рдкрд░ рд▓ीрдХ рдмрди рдирд╣ीं рд╕рдХी। рдЗрддрдиी рдмाрдд рдЕрд╡рд╢्рдп рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рдЧрдпी рдХि рдпрджि рдЕрдкрдиे рдорди рдХे рдЕंрджрд░ рдЙрдардиे рд╡ाрд▓े рднाрд╡ों рдХो, рдЙрд╕рдХे рдЕंрджрд░ рд╣ोрдиे рд╡ाрд▓ी рдХ्рд░िрдпाрдУं рдХो рд╕ाрдл-рд╕ाрдл рджेрдЦрдиा рд╣ै рддो рдЪंрдЪрд▓ рдорди рдХो рдЕрдЪंрдЪрд▓ рдФрд░ рдПрдХाрдЧ्рд░ рдХрд░рдиा рд╣ी рд╣ोрдЧा। рдЬैрд╕े рдЯाрд░्рдЪ рдХे рдлोрдХрд╕ рдХो рдаीрдХ рдХिрдпे рдмिрдиा рд╡рд╕्рддुрдПं рд╕ाрдл-рд╕ाрдл рдирд╣ीं рджेрдЦी рдЬाрддी, рд╡ैрд╕े рд╣ी рдЪिрдд्рдд рдХी рдПрдХाрдЧ्рд░рддा рдХे рдмिрдиा рдорди рдХे рдЕंрджрд░ рд╣ोрдиे рд╡ाрд▓े рдХ्рд░िрдпा-рдХрд▓ाрдкों рдХो рдХोрдИ рд╕ाрдл-рд╕ाрдл рдХैрд╕े рджेрдЦ рд╕рдХрддा рд╣ै? рдФрд░ рдЗрд╕рдХे рд▓िрдП рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╕ाрдзрдиा рдХрд░рдиी рд╣ी рд╣ोрдЧी - рд╕ाрдзрдиा рдкрде рдкрд░ рдЪрд▓рдХрд░ рдЖрдиाрдкाрди рддрдеा рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХा рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХрд░рдиा рд╣ी рд╣ोрдЧा рдФрд░ рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХी рдиिрд░ंрддрд░рддा рдмрдиाрдпे рд░рдЦрдиी рд╣ी рд╣ोрдЧी।
рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХे рдХ्рд╖ेрдд्рд░ рдоें рдЬाрдиे рдХे рдмाрдж рдПрдХ рджूрд╕рд░ा рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рдж рдЬो рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдпा рд╡рд╣ рдеा ‘рд╕рдо्рдкрдЬрди'। рдЬैрд╕ा рдоैंрдиे рдКрдкрд░ рдХрд╣ा рдЗрддрдиा рддो рдЙрдкрд╕рд░्рдЧों рдХे рд╕рд╣ाрд░े рдЕрд░्рде рдмрддा рджिрдпा рдХрд░рддा рдеा рдХि рдпрд╣ рдЬाрдирдиा' рд╕े рдХुрдЫ рдЕрдзिрдХ рд╣ै। рд▓ेрдХिрди рдХिрддрдиा рдЕрдзिрдХ, рдФрд░ рдЗрд╕ рдЬाрдирдиे рдХा рд╕्рд╡рднाрд╡ рдХ्рдпा рд╣ै рдФрд░ рдХिрддрдиी рджूрд░ рддрдХ, рдХिрддрдиी рдЧрд╣рд░ाрдИ рдоें рдЬाрдХрд░ рдЗрд╕рдХा рдЕрд░्рде рдЬाрдирдиा рд╣ै, рдпрд╣ рддрдм рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдпा рдЬрдм рд╕ंрд╡ेрджрдиा рдХी рдЕрдиिрдд्рдпрддा рдХो рджेрдЦрдиा рд╕ीрдЦा।
рд╢рд░ीрд░ рдкрд░ рд╕ुрдЦрдж, рджु:рдЦрдж рд╕ंрд╡ेрджрдиाрдПं рд╣ोрддी рд╣ैं - рдпрд╣ рддो рддुрд░ंрдд рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рдЧрдпा рдФрд░ рдпрд╣ рдмाрдд рднी рдХुрдЫ-рдХुрдЫ рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧी рдХि рд╕ंрд╡ेрджрдиाрдПं рдЕрдиिрдд्рдп рд╣ैं, рд╢ाрд╢्рд╡рдд рдирд╣ीं рд╣ै। рдпрд╣ рддो рдк्рд░рдд्рдпрдХ्рд╖ рдЕрдиुрднрд╡ рд╣ोрддा рд╣ै। рдХि рдкीрдб़ा рд╕рджा рдХे рд▓िрдП рдирд╣ीं рд░рд╣рддी рдФрд░ рдЪाрд╣ рдХрд░ рднी рд╕ुрдЦрдж рд╕ंрд╡ेрджрдиाрдУं рдХो рд╕рджा рдХे рд▓िрдП рдирд╣ीं рд░рдЦ рдкाрддा। рдЗрд╕ рдк्рд░рдХाрд░ рдк्рд░рдХृрддि рдХे рдиिрдпрдоों рдХो рдеोрдб़ा-рдеोрдб़ा рд╕рдордЭрдиे рд▓рдЧा। рдЕрдЧрд░ рдЧुрд░ुрдЬी рдХा рдк्рд░рд╡рдЪрди рд╕ुрдирдХрд░ рд╣ी рд░рд╣ рдЬाрддा, рджेрдЦрдиे рдХा рдЕрдн्рдпाрд╕ рдирд╣ीं рдХрд░рддा рддो рдмाрдд рд╕рдордЭ рдоें рди рдЖрддी, рдкрд░ рдЧुрд░ुрдЬी рд╕िрд░्рдл рдмрддाрддे рд╣ी рдирд╣ीं рдеे, рдмрд▓्рдХि рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХрд░ाрдХрд░ рдЕрдкрдиी рдЕрдиुрднूрддि рд╕े рдЬाрдирдиा рд╕िрдЦाрддे рдеे। рдЗрд╕ी рд╕ंрджрд░्рдн рдоें рдкांрдЪ рдоिрдирдЯ рдХे рдмाрдж "рдлिрд░ рд╢ुрд░ू рдХрд░ рджें” рдХा рдорд╣рдд्рдд्рд╡ рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧा। рдРрд╕ा рдХрд╣рдиे рдХा рджो рд╣ी рдЕрд░्рде рд╣ै- рдПрдХ рддो рд╕рдордп рдмрд░्рдмाрдж рди рдХрд░ें рдФрд░ рджूрд╕рд░ा рд╕ाрдзрдиा рдХी рдиिрд░ंрддрд░рддा рдмрдиाрдпे рд░рдЦें। рдРрд╕ा рдХрд░рдиे рд╕े рдмрд╣ुрдд рдЕंрддрд░ рдЖрдпा।
рдЕंрддिрдо рдк्рд░рд╡рдЪрди рдоें рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдиे рдЕрдн्рдпाрд╕ рдХी рдиिрд░ंрддрд░рддा рдмрдиाрдпे рд░рдЦрдиे рдХे рд▓िрдП рдк्рд░рддिрджिрди рд╕ुрдмрд╣, рд╢ाрдо рдПрдХ-рдПрдХ рдШंрдЯे рд╕ाрдзрдиा рдХрд░рдиे рдХी рдмाрдд рдХрд╣ी рдеी рдФрд░ рдпрд╣ рднी рдХрд╣ा рдеा рдХि рдорди рдХी рдПрдХाрдЧ्рд░рддा рдмрдв़ाрдиे рд╕े рд╕्рдорд░рдгрд╢рдХ्рддि рднी рдмрдв़рддी рд╣ै рдФрд░ рдХाрдо рдХрд░рдиे рдХी рдХ्рд╖рдорддा рднी।
рджрд╕ рджिрдиों рдХे рдЕрдн्рдпाрд╕ рд╕े рдПрдХ рдирдпी рджुрдиिрдпा рд╕ाрдордиे рдЖрдпी - рд╡рд╣ рджुрдиिрдпा рдЬिрд╕рдХे рдмाрд░े рдоें рдкрдв़рдХрд░ рдХрднी рдЬाрди рд╣ी рдирд╣ीं рд╕рдХрддा рдеा।
рдкрд╣рд▓ी рдмाрд░ рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХрд░рдиे рд╕े рдФрд░ рдХ्рдпा рд▓ाрдн рд╣ुрдЖ рдЗрд╕рдХा рд╡рд░्рдгрди рдоैं рдпрд╣ां рдирд╣ीं рдХрд░ूंрдЧा। рдПрдХ рдмрд╣ुрдд рдмрдб़ा рд▓ाрдн рдЬो рд╣ुрдЖ рд╡рд╣ рдеा рдкाрд▓ि рд╕ाрд╣िрдд्рдп рдоें рдЖрдпे рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рджों рдХा рдЕрд░्рде рд╕्рд╡ाрдиुрднूрддि рд╕े рдЬाрдирдиा рдФрд░ рд╢рдм्рджों рдХे, рд╡िрд╢ेрд╖рдХрд░ рдорд╣рдд्рдд्рд╡рдкूрд░्рдг рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рджों рдХे рдЕрд░्рдеों рдХो рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХрд░рдХे рд╣ी рдЬाрди рд╕рдХा। рдпрд╣ рдоेрд░े рд▓िрдП рдмрдб़े рдХाрдо рдХा рд░рд╣ा। рдоैं рдк्рд░ाрдз्рдпाрдкрдХ рдеा। рд╡िрдж्рдпाрд░्рдеिрдпों рдХो рд╢рдм्рджों рдХा рдЕрд░्рде рдмрддाрдиे рдХे рдкрд╣рд▓े рдоुрдЭे рддो рдЙрдирдХा рдЕрд░्рде рдЬाрдирдиा рдЖрд╡рд╢्рдпрдХ рдеा। рдПрдХ рдирдпा рдХ्рд╖िрддिрдЬ рдоेрд░े рд╕ाрдордиे рдеा। рдЕрдиुрднрд╡ों рдХी рдПрдХ рдирдИ рджुрдиिрдпा рдоेрд░े рд╕ाрдордиे рдеी।
рд╢рдм्рдж рдФрд░ рдЕрд░्рде рдоें рдХ्рдпा рд╕ंрдмंрдз рд╣ै - рдЗрд╕ рдкрд░ рдЕрдкрдиी рдбी. рд▓िрдЯ рдеीрд╕िрд╕ рдХे рджौрд░ाрди рдмрд╣ुрдд рдЕрдз्рдпрдпрди рдХिрдпा рдеा। рдоीрдоांрд╕рдХों рдХे рд╕िрдж्рдзांрдд рдкрдв़े рдеे । рд╡ाрдХ्рдпрдкрджीрдп рдоें рднрд░्рддृрд╣рд░ि рдХा рд╡िрдЪाрд░ рдкрдв़ा рдеा। рдпрд╣ рднी рдкрдв़ा рдеा рдХि рд╢рдм्рдж рдФрд░ рдЕрд░्рде рдПрдХ рджूрд╕рд░े рдоें рдЕрдиुрд╡िрдж्рдз рд╣ैं рдФрд░ рд╕рднी рдк्рд░рдХाрд░ рдХे рдЬ्рдЮाрди рд╢рдм्рджों рдХे рдоाрдз्рдпрдо рд╕े рдЬाрдиे рдЬा рд╕рдХрддे рд╣ैं -
рди рд╕ोрд╜рд╕्рддि рдк्рд░рдд्рдпрдпो рд▓ोрдХे, рдпः рд╢рдм्рджाрдиुрдЧрдоाрджृрддे ।
рдЕрдиुрд╡िрдж्рдзрдоिрд╡ рдЬ्рдЮाрдирдо्, рд╕рд░्рд╡ं рд╢рдм्рджेрди рднाрд╕рддे ।।
рдЗрд╕ी рдХो рдЖрдзाрд░ рдоाрдирдХрд░ рдк्рд░ाрдз्рдпाрдкрдХ рдмрдирдиे рдХे рдк्рд░ाрд░ंрднिрдХ рджिрдиों рдоें рдоैंрдиे 'рднाрд╖ा рдФрд░ рд╕ंрд╕्рдХृрддि' рдиाрдордХ рдПрдХ рд▓ेрдЦ рд▓िрдЦा рдеा рдЬिрд╕рдоें рдоैंрдиे рдк्рд░рддिрдкाрджिрдд рдХिрдпा рдеा рдХि рдХिрд╕ी рднी рд╕ंрд╕्рдХृрддि рдХो рдЬाрдирдиे рдХे рд▓िрдП рдЙрд╕рдХो рд╡्рдпрдХ्рдд рдХрд░рдиे рд╡ाрд▓ी рднाрд╖ा рдХो рдЬाрдирдиा рдЖрд╡рд╢्рдпрдХ рд╣ै рдЪूंрдХि рднाрд╖ा рдФрд░ рд╕ंрд╕्рдХृрддि рдоें рдЕрди्рдпोрди्рдпाрд╢्рд░рдп рд╕ंрдмंрдз рд╣ै рдФрд░ рднाрд╖ा рд╕ंрд╕्рдХृрддि рдХी рд╕ंрд╡ाрд╣िрдХा рд╣ै। рдоुрдЭे рдпाрдж рд╣ै рдЗрд╕ рдкрд░ рдЖрдкрдд्рддि рдЙрдаाрддे рд╣ुрдП рджрдХ्рд╖िрдг рдХे рдЕंрдЧ्рд░ेрдЬी рдХे рдПрдХ рдк्рд░ाрдз्рдпाрдкрдХ рдиे рдХрд╣ा рдеा - рдпрд╣ рд╕рд╣ी рдирд╣ीं рд╣ै। рдмрд╣ुрдд рд╕े рдРрд╕े рдЕрдиुрднрд╡ рд╣ै рдЬो рд╢рдм्рджрдЧрдо्рдп рдирд╣ीं рд╣ैं рдЕрд░्рдеाрдд рд╢рдм्рдж рдЙрди्рд╣ें рд╡्рдпрдХ्рдд рдирд╣ीं рдХрд░ рд╕рдХрддे। рдпрджि рд╡े рд╡्рдпрдХ्рдд рдХрд░ рд╕рдХрддे рддो рдЙрдкрдиिрд╖рджрдХाрд░ ‘рдиेрддि рдиेрддि' рдХ्рдпों рдХрд╣рддे ?
рдЗрд╕ рджृрд╖्рдЯिрдХोрдг рд╕े рдЬрдм ‘рд╕рддि’ ‘рд╕рдо्рдкрдЬрди' рдЖрджि рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рджों рдХे рдЕрд░्рде рдХो рдЬाрдирдиे рдХी рдХोрд╢िрд╢ рдХी рддो рдпрд╣ рдмाрдд рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдпी рдХि рдпे рд╢рдм्рдж рд╕िрд░्рдл рдЗंрдЧिрдд рдХрд░рдиे рд╡ाрд▓े рд╣ैं, рдмрддाрдиे рд╡ाрд▓े рд╣ैं, рдЙрд╕ рдЙрдаी рдЙंрдЧрд▓ी рдХी рддрд░рд╣ рдЬो рдЪांрдж рдХो рдмрддाрддा рд╣ै। рдкрд░ рдЙрдаी рдЙंрдЧрд▓ी рдХ्рдпा рдЪांрдж рд╣ै? ‘рд╕рддि' ‘рд╕рдо्рдкрдЬрдЮ्рдЬ' рдЖрджि рд╢рдм्рдж рднी рдЪांрдж рдХी рдУрд░ рдЙрдаी рдЙंрдЧрд▓ी рдХी рддрд░рд╣ рд╣ैं, рдЪांрдж рдирд╣ीं рд╣ै। рдЪांрдж рдХो рдЕрдЪ्рдЫी рддрд░рд╣ рдЬाрдирдиे рдХे рд▓िрдП рдФрд░ рднी рдмрд╣ुрдд рдХुрдЫ рдХрд░рдиा рд╣ोрдЧा। рдЪांрдж рдкрд░ рдЪрдв़рдиा рд╣ोрдЧा, рд╡рд╣ां рд░рд╣рдиा рд╣ोрдЧा рддрднी рдХोрдИ рдЙрд╕рдХे рдмाрд░े рдоें рдкूрд░ा рдЬाрди рд╕рдХрддा рд╣ै। рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рд╕ाрдзрдиा рдж्рд╡ाрд░ा ‘рд╕рддि’ рдФрд░ ‘рд╕рдо्рдкрдЬ' рдХा рдЕрд░्рде рд╕ाрдл рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рд╕рдХрддा рд╣ै।
рдФрд░ рд╡рд╣ рднी рдЕрдиुрднूрддि рдХे рдзрд░ाрддрд▓ рдкрд░। рд╣ाрдеी' ‘рдШोрдб़ा' рдЖрджि рд╢рдм्рдж рдЬिрдирдХे рд▓िрдП рдк्рд░рдпुрдХ्рдд рд╣ोрддे рд╣ैं рдЙрди्рд╣ें рд╢्рд░ुрддрдордпी рдк्рд░рдЬ्рдЮा рд╕े рдЬाрдиा рдЬा рд╕рдХрддा рд╣ै। рдХोрдИ рд╣ाрдеी рджिрдЦाрддा рд╣ै рдФрд░ рдХрд╣рддा рд╣ै рдпрд╣ рд╣ाрдеी рд╣ै। рдЗрд╕ рддрд░рд╣ ‘рд╣ाрдеी' рд╢рдм्рдж рдХा рдЕрд░्рде рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рдЬाрддा рд╣ै। рдЙрд╕ी рддрд░рд╣ ‘рдШोрдб़े' рдХा, ‘рдмाрд▓рдХ' рдХा, рдЕрд░्рде рд╕рдордЭ рдоें рдЖ рдЬाрддा рд╣ै। рдкрд░ ‘рд╕рддि' рдФрд░ ‘рд╕рдо्рдкрдЬрди' рдХा рдЕрд░्рде рддो рдмिрдиा рднाрд╡рдиाрдордпी рдк्рд░рдЬ्рдЮा рдХे рдЬाрдиा рд╣ी рдирд╣ीं рдЬा рд╕рдХрддा। рдЗрд╕ рддрд░рд╣ рдФрд░ рднी рдкाрд▓ि рд╕ाрд╣िрдд्рдп рдХे рдЕрдиेрдХ рдкाрд░िрднाрд╖िрдХ рд╢рдм्рджों рдХे рдЕрд░्рде рдХुрдЫ-рдХुрдЫ рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧे।
рдоेрдд्рддा (рдоैрдд्рд░ी) рдХे рджिрди рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рд╕े рдоिрд▓ा рдеा рдФрд░ рдоैंрдиे рдпрд╣ рдХрд╣рдХрд░ рдХृрддрдЬ्рдЮрддा рд╡्рдпрдХ्рдд рдХी рдеी рдХि ‘рдЧुрд░ुрдЬी, рдЖрдкрдиे рдоेрд░ी рдЖंрдЦें рдЦोрд▓ рджी। рдЕрднी рддрдХ ‘рд╕рддि’ рдФрд░ ‘рд╕рдо्рдкрдЬрдЮ' рдЖрджि рд╢рдм्рджों рдХा рдЕрд░्рде рдмिрд▓्рдХुрд▓ рд╣ी рдирд╣ीं рд╕рдордЭрддा рдеा। рдЕрдм рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдиे рд▓рдЧा рд╣ै। рдЧुрд░ुрдЬी рдиे рдоुрд╕्рдХрд░ा рдХрд░ рдХрд╣ा рдеा- 'рдпрд╣ी рд╣ोрддा рд╣ै, рдЬрдм рддрдХ рдкрдЯिрдкрдд्рддि (рдЕрдн्рдпाрд╕) рдирд╣ीं рдХрд░ोрдЧे, рдкрд░िрдпрдд्рддि (рд╕िрдж्рдзांрдд) рд╕рдордЭ рдоें рдирд╣ीं рдЖрдпрдЧी।'
рдкрд░िрдпрдд्рддि рдФрд░ рдкрдЯिрдкрдд्рддि рдоें рдЧрд╣рд░ा рд╕ंрдмंрдз рд╣ै। рд╡िрд╢ेрд╖рдХрд░ рдкाрд▓ि рд╕ाрд╣िрдд्рдп рдоें рдЬिрд╕рдоें рдРрд╕े рд╡्рдпрдХ्рддि рдХे рд╡рдЪрди рд╣ै рдЬिрди्рд╣ोंрдиे рдЕрдиुрднूрддि рдХे рдЖрдзाрд░ рдкрд░, рдоाрдд्рд░ рд╢्рд░ुрддрдордпी рдФрд░ рдЪिंрддрдирдордпी рдк्рд░рдЬ्рдЮा рдХे рдЖрдзाрд░ рдкрд░ рдирд╣ीं, рдмрд▓्рдХि рднाрд╡рдиाрдордпी рдк्рд░рдЬ्рдЮा рдХे рдЖрдзाрд░ рдкрд░ рдмाрддें рдХрд╣ी рд╣ैं рдФрд░ рдЙрдкрджेрд╢ рджिрдпे рд╣ैं। рдпрд╣ рдоेрд░े рд▓िрдпे рдЖрд░्рдХिрдоेрдбिрдЬ рдХा ‘рдпूрд░ेрдХा' (Eureka) рдеा। рдПрдХ рдРрд╕ा рдЕрдиुрднрд╡ рдЬो рдХрднी рднुрд▓ाрдпा рдирд╣ीं рдЬा рд╕рдХрддा।
рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдиे рдЬो рджृрд╖्рдЯि рджी, рдЙрд╕рд╕े рддृрд╖्рдгा рдХрд╣ां рдЙрдд्рдкрди्рди рд╣ोрддी рд╣ै, рдХ्рдпों рдЙрдд्рдкрди्рди рд╣ोрддी рд╣ै рдФрд░ рдЗрд╕े рдХैрд╕े рд░ोрдХा рдЬा рд╕рдХрддा рд╣ै- рдпे рдмाрддें рд╕рдордЭ рдоें рдЖрдИं।
рдпं рд▓ोрдХे рдкिрдпрд░ूрдкं рд╕ाрддрд░ूрдкं рдПрдд्рдеेрд╕ा рддрдг्рд╣ा рдЙрдк्рдкрдЬ्рдЬрдоाрдиा рдЙрдк्рдкрдЬ्рдЬрддि, рдПрдд्рде рдиिрд╡िрд╕рдоाрдиा рдиिрд╡िрд╕рддि ।
рдпं рд▓ोрдХे рдкिрдпрд░ूрдкं рд╕ाрддрд░ूрдкं рдПрдд्рдеेрд╕ा рддрдг्рд╣ा рдкрд╣ीрдпрдоाрдиा рдкрд╣ीрдпрддि, рдПрдд्рде рдиिрд░ुрдЬ्рдЭрдоाрдиा рдиिрд░ुрдЬ्рдЭрддि ।।
рд╣рдоाрд░ी рддृрд╖्рдгा рдХे рдХाрд░рдг рд╡े рдк्рд░िрдп рдПрд╡ं рд╕ुंрджрд░ рд░ूрдк рд╣ैं рдЬिрдирдХे рдк्рд░рддि рд╣рдо рдЖрдХрд░्рд╖िрдд рд╣ोрддे рд╣ैं। рдпрджि рд╣рдо рдЖрдХрд░्рд╖िрдд рди рд╣ों, рдЙрдирдХे рдк्рд░рддि рд░ाрдЧ рди рдХрд░े, рддो рддृрд╖्рдгा рдЙрдд्рдкрди्рди рд╣ी рдирд╣ीं рд╣ोрдЧी।
рдз्рдпाрди рдХрд░рдХे рд╣ी рдЗрд╕े рдЕрдЪ्рдЫी рддрд░рд╣ рд╕рдордЭा рдЬा рд╕рдХрддा рд╣ै рдХि ‘рдлुрд╕्рд╕ рдлुрд╕्рд╕ рд╡्рдпрди्рддीрдХрд░ोрддि' рдХा рдХ्рдпा рдЕрд░्рде рд╣ै рдФрд░ рдХैрд╕े рд╣рдо рдкुрд░ाрдиे рд╕ंрд╕्рдХाрд░ों рдХो рдЕрд╢ेрд╖ рд░ूрдк рд╕े рдоिрдЯा рд╕рдХрддे рд╣ैं। рдЕрдЧрд░ рд╣рдо рд╕рдорде рдХी рднाрд╡рдиा рдХрд░ें рддो рдирдпे рд╕ंрд╕्рдХाрд░ों рдХो рдирд╣ीं рдмрдиाрдпेंрдЧे, рдирд╡ं рдирдд्рдеि рд╕ंрднрд╡ं рдкрд░ рдкुрд░ाрдиे рдХो рдХैрд╕े рд╢ेрд╖ рдХрд░ेंрдЧे- рдЦीрдгं рдкुрд░ाрдгं- рдпрд╣ рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХрд░рддे рд╣ुрдП, рдк्рд░рддिрдХ्рд░िрдпा рди рдХрд░рдиा рд╕ीрдЦ рдХрд░ рд╣ी, рдХрд░ рд╕рдХрддे рд╣ैं।
рдмुрдж्рдз рдиे рдЬिрддрдиे рдиिрдпрдо рдк्рд░рддिрдкाрджिрдд рдХिрдпे рдЙрдирдХी рд╕рдд्рдпрддा рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдХрд░рдХे рд╣ी рдЬाрдиी рдЬा рд╕рдХрддी рд╣ै। рдЗрди рдиिрдпрдоों рдХी рд╕рдд्рдпрддा рдХी рдкрд░ीрдХ्рд╖ा рдХिрд╕ी рдмाрд╣рд░ी рдк्рд░рдпोрдЧрд╢ाрд▓ा рдоें рдирд╣ीं рдХी рдЬा рд╕рдХрддी। рд╕ाрдв़े рддीрди рд╣ाрде рдХी рдХाрдпा рдХे рднीрддрд░ рд╣ी рдХी рдЬा рд╕рдХрддी рд╣ै। рд╡ेрджрдиाрдкрдЪ्рдЪрдпा рддрдг्рд╣ा - рд╡ेрджрдиा рдХे рдк्рд░рдд्рдпрдп рд╕े рддृрд╖्рдгा рдЙрдд्рдкрди्рди рд╣ोрддी рд╣ै- рдпрд╣ рдЕрдкрдиे рдЕंрджрд░ рдЭांрдХ рдХрд░ рд╣ी рд╕рдордЭा рдЬा рд╕рдХрддा рд╣ै। рд╡ेрджрдиा рджेрдЦрдХрд░ рдХैрд╕े рдк्рд░рдЬ्рдЮा рд╡िрдХрд╕िрдд рдХी рдЬा рд╕рдХрддी рд╣ै- рдпрд╣ рднी рдЬाрдиा।
рдХ्рд░ोрдз рдордиुрд╖्рдп рдХो рдЬрд▓ाрддा рд╣ै - рдпрд╣ рдЕрдиुрднрд╡ рдХे рдзрд░ाрддрд▓ рдкрд░ рджेрдЦрдиा рдирд╣ीं рд╕ीрдЦрддा рддो - рдкुрдм्рдмे рд╣рдирддि рдЕрдд्рддाрдиं, рдкрдЪ्рдЫा рд╣рдирддि рд╕ो рдкрд░े –
рдкрд╣рд▓े рдЕрдкрдиे рдХो рдХрд╖्рдЯ рджेрддा рд╣ै, рдмाрдж рдоें рджूрд╕рд░े рдХो - рдпрд╣ рдмाрдд рдХैрд╕े । рдЬाрдирддा? рдФрд░ рдХ्рд░ोрдз рд╕े рдЫुрдЯрдХाрд░ा рдХैрд╕े рдкाрддा?
рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдиे рджेрдЦрдиा рд╕िрдЦाрдпा, рдЖंрдЦें рдЦोрд▓ рджी। рдоुрдЭे рддो рдЙрди्рд╣ोंрдиे рдмुрдж्рдз рдХी рд╡ाрдгी рдХो рд╕рдордЭрдиा рд╕िрдЦाрдпा। рдоैं рдк्рдпाрд╕ा рд╣ोрдиे рдкрд░ рднी рдирд╣ीं рдЬाрдирддा рдеा рдХि рдк्рдпाрд╕ा рд╣ूं। рд╕्рд╡рдпं рдЧंрдЧा рдиे рдоेрд░े рдкाрд╕ рдЖрдХрд░ рдоेрд░ी рдк्рдпाрд╕ рдмुрдЭाрдпी। рдкूрдЬ्рдп рдЧुрд░ुрдЬी рдХे рдЗрд╕ рдЙрдкрдХाрд░ рдХे рд▓िрдП рдоेрд░ा рд░ोрдо-рд░ोрдо рдХृрддрдЬ्рдЮ рд╣ै।
- рдк्рд░ो. рдЕंрдЧрд░ाрдЬ рдЪौрдзрд░ी
реЮрд░рд╡рд░ी 2016 рд╣िंрджी рд╡िрдкрд╢्рдпрдиा рдкрдд्рд░िрдХा рдоें рдк्рд░рдХाрд╢िрдд


----–-------------------------------------------
ЁЯМ╖When The Ganges Herself Went to the ThirstyЁЯМ╖
-Professor Angraj Chaudhary.
In the Vipassana Newsletter of August 2009 I read about Goenkaji’s initial experiences of teaching Vipassana. At the end of this article he says that he felt obliged to those meditators who learned the technique of Vipassana meditation from him. He also wrote that he wanted to express his gratitude to all of them in the ‘Gratitude Gathering’ to be organized at the Global Vipassana Pagoda on the 17th Jan 2010.
I felt a little strange about it, but at the same time my respect for Goenkaji increased a great deal. Doesn’t this gesture of his speak of his generosity, contentment and humility? Actually the meditators should feel grateful to Goenkaji, but here instead Goenkaji is feeling grateful to the meditators who gave their precious time to learn Vipassana from him. Isn’t it like the Ganges going to the thirsty people to quench their thirst, and then saying to them that she is grateful to them for giving her the opportunity to quench their thirst? Words fail to describe the greatness and compassionate nature of Goenkaji. I felt greatly obliged to him and I remembered my first course conducted by him way back in 1973.
In his first ten years of teaching Vipassana in India 165 Vipassana courses were held in which a total of 16,496 people were taught the technique of Vipassana meditation. I am one of them. Goenkaji conducted a ten-day course from 20.9.73 to 30.9.73 in Nava Nalanda Mahavihara, Nalanda, Bihar where I was a lecturer.
I used to read the words of the Buddha, I also used to teach them, but I did not know even the ABCs of Vipassana which is the quintessence of his teachings. Initially I was not willing to sit in the course. But when Ven. U Dhammaratana, my colleague from Sri Lanka, Ven. U J─Бgar─Бbhivaс╣Гsa, my student from Myanmar, and some other colleagues, who had heard about Vipassana courses taught by Sri Goenkaji, told me of their importance, I at last made up my mind to sit in the course and try it.
The course organized there was unlike the courses organized today where there is an arrangement of board and lodging in the premises of the centre itself. Of course we stayed there in the rooms of the Mah─Бvih─Бra, but we had food brought in from our own quarters. As I was asked to observe noble silence right from the first day I did not talk to anybody. I found it strange to sit with my eyes closed and observe the incoming and outgoing breath for the initial three and a half days. After that I was instructed to observe different kinds of sensations on the body. Observing sensations was a subtler and more difficult work than observing the incoming and outgoing breath. I did not understand at all why Goenkaji was asking us to do all these practices. Initially I found it useless and I thought it would have been better for Goenkaji to give a lecture on the philosophy of the Buddha. As I was a lecturer I liked giving lectures and listening to them, but at the same time I was curious to know what it was all about. Gradually I came to realize that I had never looked within, I had never known how the mind works, how flickering and fickle the mind is, and how quickly it grasps one object after another. Let alone this, I had never known what it was like to observe the breath continuously; the breath now light, now heavy, now long, now short, now hot and now cold and wondered why this was so? And sometimes I would feel annoyed, “Why should one want to observe his breath? Isn’t it a waste of time to do so?”
But the strong resolve with which Goenkaji sat on his Dhamma seat and effectively and lucidly explained why we should practice the way we were asked to, made it clear that there were some advantages of doing so, otherwise why should he waste so much of his time.
And I kept on practicing. As I was not doing any work, neither reading, nor teaching nor writing—because we were forbidden to do these—so I thought why not concentrate my mind and see what happens within. But very soon I realized that doing so was very difficult, not easy. And if I was able to concentrate even for a few moments what I experienced was all new to me. I had never had such experiences before. Oh! mind is so unsteady. Now I realized why the Buddha said that the mind is fickle and very difficult to control and guard it.
Phandanaс╣Г capalaс╣Г cittaс╣Г, durakkhaс╣Г dunniv─Бrayaс╣Г
I knew now from my own direct experience how correctly and realistically the Buddha explained the nature of mind.
While practicing ─Бn─Бp─Бna, whenever I was able to concentrate my mind even for a moment I could clearly see what was happening within me. Until now I had been in the habit of seeing what happened outside, but now it dawned upon me that what is happening within can also be observed, and there is a technique to observe it. To observe the incoming and outgoing breath means to develop one’s awareness, one’s mindfulness. This is called ‘sati’ in Pali.
There is one more word which goes with it called 'sampaja┼Д┼Дa'. About this I will speak later.
In the course of teaching the Visuddhimaggo by ─Аcariya Buddhaghosa in M.A. classes, I had come across these two terms, but honestly speaking, I had not understood their real import.
I used to explain the meaning of these two terms to my students. ‘Sati’ means ‘smrti’ (memory) and 'sampaja┼Д┼Дa' means ‘knowing in a special way’. But in the heart of my hearts I was not satisfied. I could not understand what they actually stood for.
I began to listen to the evening discourses given by Goenkaji very attentively. I discovered that the questions which arose in my mind while practicing Vipassana during the day, were anticipated and answered by him very clearly in these discourses. Why should he not anticipate and answer our questions? He had himself passed through such stages.
Now I began to understand the difficulties I had in observing the incoming and outgoing breath. Oh, I could not concentrate my mind even for a second. I could not even count from 1 to 10 without my attention slipping away. When I made efforts to bring it back to the incoming and outgoing breath it again gave me the slip and wandered away. Now I began to understand what ‘sati’ means. It means to live in the present and not to think of the past and the future which are the pastures of our mind. ‘Sati’ actually means awareness of the present without breaking continuity. But how difficult it is to live in the present!
And so I realized it is impossible to observe incoming and outgoing breath without living in the present. But the mind actually has the habit of remembering the past and planning for the future. How difficult it is to tame it and keep it focussed on one point!
But Goenkaji would say, “This is what one has to do.” To observe the incoming and outgoing breaths keeping one’s eyes closed— this is practicing Dhamma. This is not easy. It requires great effort, great concentration of mind and great vigour. And doing so is not fruitless. One does not waste one’s time trying to do so. This is what is called making right effort.
It is in this context that Goenkaji explained the importance of observing moral precepts. Observing moral precepts is the sine qua non of attaining concentration of the mind, because one can drive out different defilements that agitate and disturb mind by observing moral precepts, which means keeping physical and vocal actions pure.
He would further say that it is difficult but not impossible. Constant practice gives results. Just as a bullock cart makes a rut in the rugged land by its constant movement, which makes the journey easy and comfortable, in the same way constant practice will enable one to attain concentration of mind without any difficulty.
In the first course I understood the importance of constant practice for making a rut but I could not make it. Just as one cannot see things clearly in the light of an unfocussed torch, similarly he cannot see clearly what happens within himself and what its nature is unless he concentrates his mind, making it steady and steadfast. For this he has to practice ─Бn─Бp─Бna and Vipassana constantly.
When I entered the field of Vipassana, another technical term that became clear to me was 'Sampaja┼Д┼Дa'. 'Sampaja┼Д┼Дa' does not mean only knowing in a special way, as I once used to teach, but it means experiencing the impermanence of all that happens to one.
Sensations pleasant and unpleasant arise on the body. This I understood very quickly as I experienced them. I also began to understand a little that they are impermanent and not eternal. I directly experienced that unpleasant sensations do not last forever and even pleasant sensations also do not last forever, however much one wants them to continue. In this way I began to understand the law of nature a little. Had I not practiced what Goenkaji asked me to practice, had I been satisfied just to listen to what Goenkaji said, I would not have clearly understood the law of nature. But he did not only explain, he wanted me to see these laws within myself.
This made a world of difference. It is in this context that I understood why Goenkaji gives such instructions as 'start again, start again' just five minutes after each break. The idea is twofold; one, not to waste time, and two, to maintain the continuity of practice.
In the last discourse Goenkaji instructed us to practice meditation every morning and evening for an hour, just in order to maintain continuity of practice. He also said that developing concentration of mind results in the increase of the power of memory. It also increases the stamina to do more work.
This ten-day practice of Vipassana opened up a new world for me—the world about which I would not have known by reading books.
I will not recount here the other benefits that I derived by practicing Vipassana for the first time. But one great advantage that I gained was to know the meaning of technical terms such as sati etc., used in Pali Literature, from my own experience. I was a teacher of Pali Literature and therefore I desperately needed to know their meaning before I could explain them to my students, and now I could understand their meaning by practicing Vipassana. A new horizon opened up before me, a new world I had not known before.
I had read a lot about the relationship between a word and its meaning while I was preparing my thesis for the D.Lit degree. I had read the theories propounded by the two schools of the M─лm─Бс╣Гsakas. I had also read Bhartс╣Ыhari’s V─Бkyapad─лya—the Philosophy of Grammar. There I had read that knowledge and word interpenetrate each other and that all knowledge can be acquired through words.
Na so asti pratyayo loke, yah ┼Ыabd─Бnugam─Бdrte
Anuviddhamiva j┼Д─Бnaс╣Г savaс╣Г ┼Ыabdena bh─Бsate
Keeping this in mind I had prepared a paper entitled ‘Language and Culture’ immediately after becoming a lecturer, trying to prove that if one knows the language he can also know the culture of the people who speak that language, because there is a mutual relationship between language and culture. Language conveys culture. I still remember when I read this paper, an objection was raised by a Professor of English from the South of India. He said that had it been so the composers of Upanishads would not have said 'neti, neti'—not this, not this. He further said that there are many experiences which cannot be completely expressed through words. Words are not powerful enough to express one’s deep experiences. With some words there is a one to one relationship between the word and its meaning, like the word elephant and the animal elephant. But this is not true of words which express our deep and subtle experiences, as often they inadequately and faintly indicate the meaning, but are incapable of expressing the entire gamut of our experiences.
When I tried to know the meaning of such technical terms as 'sati' and 'sampaja┼Д┼Дa' from this point of view I could understand that they are just indicators, like the finger raised towards the moon. But is the raised finger the moon? 'Sati' and 'sampaja┼Д┼Дa' are terms like the finger raised towards the moon—only the indicators. Just as one can know a lot about the moon if one lands there and lives there, similarly one can understand the meanings of 'sati' and 'sampaja┼Д┼Дa' by practicing Vipassana and having knowledge at the experiential level. As I went on practicing Vipassana I was able to understand their significance. Thus I began to understand, or began to understand the process to understand, the meaning of other technical terms used in Pali Literature.
When I met Goenkaji on mett─Б day of my first course I expressed my gratitude to him saying, "Guruji, you have opened my eyes. Until now I vaguely understood the meanings of words like 'sati' and 'sampaja┼Д┼Дa'. Now they are a little clearer to me." Goenkaji smiled and said, "This is true. Unless you practice meditation (paс╣нipatti), you cannot understand the theoretical aspect (pariyatti) of Dhamma."
'Pariyatti' and 'paс╣нipatti' are deeply interrelated, particularly in Pali literature where the words of the Buddha are preserved explaining what he experienced, not merely what he thought and contemplated on, based on his intelligence and logic. This was like Archimedis' 'eureka' for me, an experience never to be forgotten.
From what Goenkaji explained I could clearly understand where craving arises, why it arises and how it can be stopped from arising. Had I not learned to experience and see things at the experiential level, I would not have been able to understand the meaning of the following important law propounded by the Buddha. I saw that when I felt pleasant sensations in the body I wanted more of them, I wanted them to continue.
Yaс╣Г loke piyar┼лpaс╣Г s─Бtar┼лpaс╣Г etthes─Б taс╣Зha uppajjaman─Б uppajjati, ettha nivisam─Бn─Б nivisati, yaс╣Г loke piyar┼лpaс╣Г s─Бtar┼лpa etthes─Б taс╣Зh─Б pah─лyam─Бn─Б pah─лyati, ettha nirujjham─Бn─Б nirujjhati
Craving arises because we are attracted towards the things of the world we like. If we are not attracted towards them, if we do not like them, we will not crave for them and as a result craving or desire will not arise in us.
It is by practicing Vipassana that one can go to the depth of the meaning of the sentence, phussa phussa vyant─лkaroti. How we are able to annihilate old saс╣Еkh─Бras (mental conditioning), and not allow new ones to arise, can be understood only at the experiential level. If we understand the mechanism of the arising of craving we will understand the mechanism of its ending. Then we can understand how old saс╣Еkh─Бras are eliminated and how new ones are not allowed to arise. The implication of:
Kh─лс╣Зaс╣Г pur─Бс╣З─Бс╣Г navaс╣Г natthi sambhavaс╣Г.
Old sa┼Дkh─Бras are annihilated and new ones are not created, can be understood only by practicing ─Бn─Бp─Бna and Vipassana.
The veracity of all the laws propounded by the Buddha can be proved by practicing Vipassana. It cannot be proved in any outside laboratory as the veracity of physical and chemical laws are proved. The veracity of the laws discovered and propounded by the Buddha can be proved only in this fathom long body. That sensations give rise to craving can be proved by practicing Vipassana and experiencing the effects of pleasant and unpleasant sensations on oneself. While practicing Vipassana there were moments when I could see deep into myself and saw very clearly how craving arises because of sensations and how wisdom, experiential knowledge, can be developed by observing the nature of sensations.
Had I not experienced that anger burns one, had I not experienced it at the experiential level, how could I understand the meaning of this Pali verse:
Pubbe hanati att─Бnaс╣Г pacch─Б hanati so pare.
- He hurts himself first before he hurts others. Respected Guruji enabled me to see clearly, to experience deeply. He gave me eyes to see. In fact he made me clearly grasp the deeper meaning of the words of the Buddha. I confess I was thirsty but did not know that I was so. But he came to me to slake my thirst just like the Ganges herself goes to those who are thirsty to quench their thirst. Every pore of my self is grateful to Respected Guruji.
------
ЁЯМ╖Honoured as a scholar of PaliЁЯМ╖
Professor Angraj Chaudhary working in VRI, Dhammagiri was honoured as a scholar of Pali on 1st March, 2014 by the honourable Chief Minister of Madhyapradesh Sri Shivaraj Singh Chauhan in the international Conference on Dharma-Dhamma organized by the Centre for study of Religion and Society of India Foundation, auspices of the Buddhist and Indic University, Sanchi.

Premsagar Gavali

This is Premsagar Gavali working as a cyber lawyer in Pune. Mob. 7710932406

рдФрд░ рдирдпा рдкुрд░ाрдиे